Luciamorgon med äggfri saffranskaka.

Det är ganska precis två månader sedan jag skrev något senast. Så även om jag under perioden har fotat mängder av mat samt förberett för kommande bloggande, så har jag helt enkelt inte haft tillräckligt med ork och inspiration för att skriva. Ibland blir det bara så, och det måste få vara helt ok.
 
Nu är jag dock åter tillbaka, och vad kan då vara mer passande än att bryta tystnaden med den fantastiskt saftiga saffranskaka som jag överraskade min käre sambo med imorse. Jag har sagt det tidigare och jag säger det gärna igen - det här med ägg i bröd och bakverk är klart överskattat. Receptet kommer ursprungligen från ICA Buffé, men jag har frångått vissa delar och använt mig av bland annat kokosflingor istället för ströbröd.
 
Saffranskaka, en form
1 paket saffran
4 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1/2 msk bikarbonat (alt 1 msk bakpulver)
1/2 dl flytande margarin
2 dl mjölk
smör till formen
4 msk kokosflingor
 
Sätt ugnen på 175 grader med gallret på mittenläget. Smöra bakformen och fördela kokosflingorna jämnt runt kanter och i botten. Blanda saffran, mjöl, strösocker och bikarbonat i en bunke. Blanda noga. Tillsätt sedan flytande margarin och mjölk, och rör ihop till en smidig smet.
 
Häll smeten i formen och grädda i 30-40 minuter. Låt svalna ordentligt så blir det lättare att skära fina skivor.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <