Stugfilé med sparris och krämig potatis.

I skrivandets stund, efter en härlig morgonpromenad med sol och fågelsång, sitter jag nu uppkrupen i min favoritfåtölj i stugan. Vi anlände vid lunchtid igår, Kungen och jag, och har nu officiellt öppnat upp huset för säsongen. Underbart. Det här är mitt palats, även om huset är ganska litet och kökets utrustning närmast kan beskrivas som enkel.
 
Enkel betyder dock inte funktionsvidrig, snarare tvärtom. Det är förvånande lätt att laga god mat här. Diskbänken är rymlig men inte stor, så här tänker jag gärna till lite extra och lagar mat som inte genererar hejdlösa mängder disk. Igår fick premiärmiddagen bestå av fläskfilé och potatis, lagat i samma form. En mycket värdig start på det här stugåret! 
 
Stugfilé med sparris och krämig potatis, 2-3 personer
1 st fläskfilé, ca 600 gram
6 st medelstora potatisar
3 msk persillado
1 msk vitlökspeppar
1 msk paprikapulver
1 tsk salt
1 krm chilipulver
2 msk olja
1 liten burk creme fraiche
6-8 st grön sparris
ca 6 skivor lagrad ost (Västerbottensost är min favorit)
 
 
Ställ ugnen på 200 grader, sätt gallret i mitten. Skala potatisen och skär i 2 mm tunna skivor. Placera fläskfilén i mitten av en stor ugnsform, skär "portioneringssnitt" på ovansidan, och sprid ut potatisen runt kanterna. Krydda, ringla över olja, och ställ i ugnen i ca 45 minuter.
 
Efter 45 minuter, klicka ut creme fraiche jämnt över potatisen och rör försiktigt om. Ställ klockan på ytterligare 15 minuter, kontrollera därefter om filén börjar bli genomstekt. Om inte, låt formen stå kvar i ugnen ett tag till och håll koll på stekytan. När filen nästan är klar (lätt rosa i mitten), skär upp den i skivor och sprid ut skivorna i formen. Lägg sedan ner sparris, och toppa med några skivor lagrad ost. Stek ytterligare 10 minuter.
 
Servera gärna med enkel tomatsallad, fler tillbehör än så behövs inte.
Glad påsk på er!
 
 
 
 Det här är dag 35 i utmaningen Blogg100.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <