Sjömansbiff med touch av Italien.

Veckan har varit lång, och ni som har följt mig vet att jag knappt hann hem från Rom i måndags, innan väskan skulle packas om till förmån för jobbresa. Sådana veckor, på resande fot, genererar än mer tacksamhet över det jag har på hemmaplan. Det finns nämligen få saker som är så ljuvliga som att vakna tidigt i stugan en söndag morgon. Världen är stilla, och det enda som låter är vacker fågelsång. Här finns inga måsten och inga krav, bara mysigt pyssel. Som jag behöver det.
 
Igår planterade jag en ny rabatt, vilken förhoppningsvis kommer att fyllas med ringblommor och sommarblomster inom kort. Har även satt gräslök och persilja i stora krukor, samt kört ner de för året uttjänta påskliljelökarna i jord. Sommarvattnet är nu igång, och även om jag fortfarande försöker jobba så diskbesparande som möjligt i köket, är det skönt att kunna vaska av tallrikar och formar direkt på plats. Ibland behövs inte mer för att kunna uppskatta livet till fullo.
 
Igår kväll fick det bli en enkel men god sjömansbiff med touch av Italien. Smaksättningen är inspirerad av italienarnas härliga bolognese. Givetvis njöt vi samma vin i rätten som i glasen, det brukar enligt mitt tycke bli bäst så.
 
Sjömansbiff med touch av Italien, 3-4 personer
500 gram rå köttfärs
8 st medelstora potatisar
1 st rödlök
1 burk krossade tomater
1 dl rött vin
1 msk torkad rosmarin
3 msk torkad persilja
2 tsk salt
2 tsk svartpeppar
1 msk olivolja
6-8 st skivor lagrad ost
 
Ställ ugnen på 200 grader, gallret i mitten. Skala potatis och lök, och skär i tunna skivor. Lägg i en ugnsform med höga kanter, smula ner köttfärsen och ringla olivolja över. Rör om. Häll ner krossade tomater och rött vin, och krydda med rosmarin, persilja, salt, peppar. Rör om ordentligt och låt steka i mitten av ugnen ca 35-45 minuter.
 
När potatisen börjar kännas mjuk, smaka av kryddningen och tillsätt mer salt och peppar om så behövs. Toppa med lagrad ost och gratinera i ca tio minuter till. Serveras gärna med en enkel grönsallad för en mer lyxig känsla.
 
 
Det här är dag 50 i utmaningen Blogg100.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <