Fynda hos grannen.

Det här med second hand-sidor på Facebook är verkligen roligt! Jag är själv med i tre stycken som ligger geografiskt nära mitt hem, och här både säljer och köper jag saker lite nu och då. Jag gillar även att strosa runt på loppis, och blir ofta överlycklig över de fynd som oväntat uppenbaras framför mig bland det övriga krafset. Min ärade Kung delar inte nödvändigtvis alltid min förtjusning över gamla grejor, men ibland lyckas mina inköp imponera lite även på honom.
 
Den stora salladsskålen i glacerad terracotta här nedan fyndade jag bokstavligt talat hos grannen. Den gillar han. Jag hittade den via en Facebooksida, och efter en frisk promenad på fem minuter blev den min för endast tio kronor. Vidare står i stugan numera en gedigen och knappt använd gjutjärnspanna från Skeppshult, vilken jag fyndade för en ynka femtiolapp. Med tanke på att den håller i sekel, samt att en sprillans ny går loss på några hundra kronor, föll även den honom i smaken. Kanske var de fina emaljgrytorna som jag skrivit om tidigare, aningens overkill. Det kan jag nog hålla med om. Tjusiga är de dock, även om de än så länge har fått stå oanvända i grytskåpet.
 
Med det här inlägget hoppas jag inspirera fler av oss att varva second hand med nyproducerade saker. Nytt är inte alltid bäst, och man kan göra riktiga ekonomiska klipp om man bara tar sig tid att botanisera runt lite extra. För att inte tala om hur skönt det är att slippa åka till tippen med sina egna gamla grejor. Personligen har jag, ståendes i min hall, bland annat sålt en vardagsrumsmatta, gamla tavelramar, en badanka, oanvända parfymer och ett helt set thémuggar som jag sedan länge tröttnat på. Mitt skräp blev således någon annans fynd, och förtjänsten tänker jag gladeligen shoppa upp här i Rom där jag idag befinner mig.
 
En skön eftermiddag önskar jag er alla! 
 
 
Det här är dag 42 i utmaningen Blogg100.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <