En glad måndag och vitlöksgräs.

Den här måndagen är jag glad för flera saker. En spännande vecka står för dörren, och just idag ter sig framtiden synnerligen ljus. Inte minst eftersom vi har kommit överrens, Kungen och jag, om att anlita ekologisk hemstädning. Den firma vi har tänkt oss har vi anlitat stötvis förut. Den här gången bokar vi dock in oss för månatlig städning under obestämd tid.
 
Beslutet togs ikväll i sovrummet, där vi efter fyra maskiner tvätt plötsligt befann oss sittande mitt i en hög med ytterst osorterade strumpor. Som vi lever just nu är strumpsortering och dammsugning någon gång per vecka precis vad vi hinner med. Givetvis kommer vi även fortsättningsvis att ägna oss åt de bestyren, och tro mig när jag säger att en främmande människa aldrig ska behöva bädda en rörig säng i detta hus. Istället är det främst vad gäller finliret, läs dammtorkning och golvskurning, som vi för närvarande behöver assistans av ett proffs. Bara blotta vetskapen att inom kort kunna kliva in i ett skinande rent hem utan att behöva röra ett finger, gör att jag släpper ner axlarna minst en decimeter. Very very win.
 
Bortlejd städning innebär överlag att jag får mer ro att pyssla på med sånt som gör mig vardagslycklig. Att odla vitlöksgräs är ett bra exempel. Det är nämligen synnerligen enkelt att göra något vettigt av vitlöksklyftor som börjat gro. Kör bara ner några stycken i en gammal mugg fylld med jord, vattna och låt klyftan gro på en ljus men ej för solig plats i köket. Blasten är nämligen ätbar, och den jag använder mig gärna av när jag vill ha en mild touch av vitlök i maten. Hacka upp vitlöksgräset precis som du gör med vanlig gräslök, och lek sedan loss med smaken i allsköns rätter.
 
Ett helt klart oväntat men smakmässigt roligt inslag i vardagsmaten.
 
 
Det här är dag 51 i utmaningen Blogg100.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <