Vissa saker får man äta upp.

Jag har tidigare ofta sagt att jag inte är nämnvärt förtjust i att baka, och till viss del stämmer det fortfarande. För det är sällan jag ger mig på kakor och bullar, ej heller maffiga bakelser för den delen. Sådana känns enbart omständiga och kräver specialmaskiner som inte ryms i mitt lilla kök. Jag är mer förtjust i bestyr som kan anses vara okomplicerade och inte kräver så ofantligt mycket disk.
 
Därför är det något förvånande att jag under sensommaren har fallit pladask för det här med hembakt bröd. Måhända har det nya livet som stugägare, med en mil till närmaste affär, suddat ut konturerna av min tidigare ståndpunkt. För faktum är att jag är frälst. Att baka husets matbröd känns både fräscht och nyttigt, och det tilltalar mig ända in i grundvalarna att veta exakt vad mina bullar innehåller.
 
Här nedan kommer därför tips på ett bröd som i ursprungsreceptet innehåller mycket sirap och enbart vetemjöl. I vanlig ordning har jag experimenterat lite, och på så sätt gjort bröden lite nyttigare men riktigt goda.
 
Rågbullar, fyra stycken
4 dl vetemjöl
1 dl rågmjöl
1/2 msk bikarbonat alternativt 1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk flytande honung
3 dl vatten
eventuellt hackade valnötter eller solroskärnor till topping
 
Ställ ugnen på 200 grader, och lägg bakplåtspapper på en ugnsplåt. Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en bunke. Tillsätt honung och vatten, och rör sedan ihop till en ganska kladdig smet. Klicka upp smeten på bakplåtspapperet, och jämna med händerna ut klickarna till fyra bullar. Ställ plåten i mitten av ugnen ca 10-15 minuter. För att se om bullarna är klara, stick i dem med en tändsticka eller tandpetare. Inget kladd på stickan betyder att de är färdiggräddade.
 
De här godingarna funkar fint att frysa, men smakar helt klart bäst som nybakta och ljumna!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Paulina Suonvieri

Ser underbart gott ut! skulle vilja ha några ;)

Kanske sagt det innan (har iaf varit inne här tidigare på din blogg) men du kanske har en "kitchen story"/recept du vill att fler läsare ska se? :) Jag har en ny ide på min blogg som heter "läsarrecept" som innebär precis det du nog kan gissa- att ni delar med er av era kökskreativiteter i syfte att vi ska hitta nya inspirerande recept och bloggar. Ber om ursäkt om du ej gillar sådana här kommentarer, men tycker du har en riktig kökstalang som är värd att dela med sig av till andra :)


//hundredkitchenstories.blogg.se

Svar: Tack Paulina! Tar mig en titt på din blogg och återkommer, låter onekligen som ett spännande koncept :)
Anette

2014-10-01 @ 20:19:22
URL: http://hundredkitchenstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <