Från sandkakor till semlor.

Efter två härliga veckor i Väst-Indien, frossandes i färsk frukt och nyfångad fisk, känns det både surrealistiskt och aningens ofräscht att "fira" Fet-tisdag redan imorgon. För trots att jag gillar gott-gott, så har jag aldrig förstått mig på det där med semlor. Ofta är de alldeles för feta, stabbiga och gräddiga för min smak. Jag tycker helt enkelt inte om dem. Dock sätter gärna min käre sambo tänderna i en och annan. Om han lyckas hitta äggfria bullar, vill säga.
 
Så efter att ha botaniserat kylskåp och skafferi, samt plockat idéer från en handfull olika semlerecept på nätet, gjorde jag slag i saken. Skapelserna nedan är således i vanlig ordning bakade efter bästa förmåga utifrån de ingredienser som ikväll fanns hemma. De innehåller således varken smör, ägg, jäst eller något annat konstigt som sällan finns i mitt kök. Och till både min och min käre sambos stora förvåning blev de faktiskt begärligt goda!
 
Semlor, 4 st
Bullar:
2,5 dl vetemjöl
1/2 msk bakpulver
1 krm salt
1 msk ljus sirap
1,5 dl vaniljkesella
1/2 dl mjölk
 
Fyllning:
3 msk strösocker
1 dl valnötter (givetvis går det bra med traditionsenliga mandlar om man så önskar!)
1 dl vispgrädde
 
Lägg bakplåtspapper på en ugnsplåt, och ställ ugnen på 200 grader. Blanda ihop mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt sedan sirap, kesella och mjölk. Knåda ihop ingredienserna till en deg och forma därefter fyra bullar. Lägg dessa på ugnsplåten och grädda i ca 15 minuter. När bullarna har vuxit samt fått lite färg är de klara att tas ut ur ugnen. Låt bullarna svalna under en bakduk medan du gör fyllningen.
 
Mixa socker och valnötter till en smidig massa, och vispa därefter grädden. Blanda ner nötmassan i grädden och rör om med en sked. Förvara sedan nötgrädden i kylen tills dess att semlorna ska ätas.
 
När bullarna har svalnat, skär av toppen och tryck till en grop i bottendelarna. Fyll gropen med gräddblandning och sätt tillbaka locket på toppen.
 
Klart på endast 30 minuter!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <