Blueberry pancakes.

Hösten står för dörren och i kölvattnet av den följer en hel del härliga säsongsbaserade ingredienser. Som exempelvis blåbär. I min kyl står således en väl tilltagen burk med pappas blåbärssylt. Vilket jag är glad över. För när det kommer till att laga sådana delikatesser är det ingen som slår min far på fingrarna. Han är helt enkelt grym på sylt. Bland så mycket annat.
 
De här snabblagade goda rackarna passar alldeles utmärkt till frukost, lunch eller middag. Helt beroende på hur hungrig man är. Samt hur blå tunga man vill ha under resten dagen.
 
Blueberry pancakes, två personer
3 dl vetemjöl
1/2 tsk vanillinsocker
1 tsk bakpulver
6 dl mjölk
2-3 msk flytande margarin (eller smält smör)
5 msk blåbärssylt
 
Kryddsmör:
4 msk smör (den här gången använde jag mig av Bregott mellan)
1 tsk mald ingefära
2 tsk mald kanel
 
Börja med att sätta ugnen på ca 225 grader. Tag fram en lämplig ugnsform. Jag använder mig ofta av en vanlig pajform. Dels för att den är smidigare att diska än en stor och otymplig ugnsplåt, dels för att den inte behöver smöras innan smeten hälls i.
 
Blanda sedan mjöl, vanillinsocker och bakpulver i en skål modell större. Blanda ned mjölken under omrörning, helst med en visp. När smeten är slät och klumpfri, rör ner smöret jämnt i smeten. Häll smeten i den valda formen. Klicka därefter ut blåbärssylten jämnt över hela formen. Grädda i ca 30 minuter.
 
Den här pannkakan innehåller ínga ägg till följd att den ej heller bubblar upp som äggpannkaka gör. Man får således sticka ner en gaffel i kakan för att se om den är färdig eller inte. Om gaffeln inte blir smetig är pannkakan färdiggräddad. Tag ut den ur ugnen, lossa kanterna ock klipp den i lagom stora portionsbitar.
 
Vi avnjöt den med kryddsmör som tillbehör. Fantastiskt gott. För även om bilden nedan blev något blek kan jag garantera att smakerna ovan inte blev detsamma.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Men så gott det ser ut! Tror nog vi testar hemma hos oss redan imorgon :)

Svar: Det låter som en mycket god idé. Ni kommer inte att bli besvikna :)
~ Stora A ~

2013-09-07 @ 09:57:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <