Att frysa mitt i sommaren.

Sommaren är härlig. Och karrékotletter är inte heller fel. Jag brukar föredra att köpa dem i bit. Dels blir det billigare så. Dels får jag möjligheten att själv bestämma tjockleken på köttet. För vissa gånger vill jag gärna ha en mastig bit. På grillen. När jag är ledig. Och har tid att vänta en halv dag på att marinaden ska impregnera köttet. Samt att det ska nå rätt innertemperatur. Det händer ibland att sådana stunder infaller.
 
Vid andra tillfällen, exempelvis när det regnar eller fredagsmiddagen av olika skäl blir förlagd till sent på kvällen, tycker jag bättre om att steka mina kotletter på spisen. Alternativt grilla dem i ugnen. Och då passar de tunnare skivorna bättre. Det går snabbare. Och blir minst lika gott.
 
I vår frys trängs således både tjocka och tunnare kotletter. Kanske lurar jag mig själv men jag kan ofta uppleva att köttet som en extra bonus ter sig mer saftigt när det hanteras på detta sätt. Här kan jag säkerligen ha fel. Men oavsett finner jag en viss njutning i min självlärda eventuellt korrekta vetskap. Det räcker långt för mig.
 
Den största fördelen av dem alla med att köpa ej färdigskuret kött, oavsett om det rör sig om karrékotletter eller filé, är dock att köttet alltid behöver putsas. För putset i sig är verkligen grymt. Detta slänger jag inte bort. Istället delar jag upp putset i fryspåsar där varje påsvikt anpassas för att räcka till en middag för två. På så sätt behöver vi sällan köpa bacon. Putset passar dessutom väl i höstens grytor eller varför inte ugnsstekta tillsammans med säsongens rotsaker.
 
Karrékotlett i bit är således enkelt. Gott. Och genererar ganska mycket mer för pengarna. Att frysa mitt i sommaren är alltså ibland helt i sin ordning.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <