Te på ljung.

Som jag skrev senast finns här egentligen en uppsjö med idéer kring höstens kommande inlägg. Dock ska de skrivas, vilket satte käppar i hjulet för mig när jag i början av september drabbades av en rejäl dos skrivkramp. Det är således först nu som jag börjar känna mig peppad att röra vid skrivbordstangenterna igen. Har under perioden känt mig ganska krasslig, och har således druckit en hel del te med vitlökshonung.
 
Så, vad kan då passa bättre än att göra en mjukstart med ett inlägg om ljung?
 
Ljungblomman är enligt min mening fantastiskt vacker. I augusti-september, när temperaturen börjar sjunka något, blommar den som starkast. Den klarlila färgen går knappast att ta miste på. Och det är då som det passar bäst att plocka den ljung man vill torka till vinterns naturskafferi.
 
Eftersom det har varit en varm höst, gissar jag att ljung kommer att kunna skördas långt in i oktober. Så sätt på dig stövlar, ta med korg och sax och ge dig ut i skogen. Väl hemkommen, knyt med hushållssnöre ihop kvistarna i några fina buketter. Häng sedan buketterna på en torr och mörk plats, gärna med god ventilation. Ett förråd passar till exempel bra. Jag torkade mina buketter i ett skyddat hörn på altanen i stugan.
 
Efter ett par veckor har ljungen torkat. Repa blommorna från kvistarna och spara i en burk i skafferiet. Jag använder blommorna som kvällste, ca en matsked per tekula. Ljung har nämligen en lugnande och stresshämmande effekt. Gott är det också, jag rekommenderar.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <