"Det är ju så lyxigt med hotell!"

Jag är nu inne på tredje dygnet på hotell. Har bott här förut, och tycker att det fyller sitt syfte på ett bra sätt, inte minst på grund av det fördelaktiga läget nära motorvägen. Maten är lika god som vanligt, personalen är trevlig, och parkeringsrutorna är stora. Kedjan som vi nyttjar har ett utmärkt miljötänk, och säljer till och med ekologiskt godis i receptionen. Med det är jag nöjd en vanlig jobbvecka.
 
Detta är dock inte ett hotell som jag nödvändigtvis hade valt om jag hade rest privat eller velat överraska Kungen med en mysig weekend. Efter att i flera år ha haft en resande tjänst, har jag förstått att många skapar sig överdrivet romantiska föreställningar om det här med att bo på hotell mitt i veckan. Därför vill jag nu ta tillfället i akt att döda några vanliga påståenden om hur härligt det egentligen är.
 
1) Hotellfrukost är ju så trevligt!
Förvisso kan jag hålla med om det. När jag själv är på semester över en helg vill säga. En helt vanlig dag får man istället finna sig i att trängas med allt möjligt folk vid kaffemaskinen kl 7. Imorse fick jag kryssa mig in i matsalen, mellan breda militärer, konferensdeltagare från tre olika företag, samt en busslast finska pensionärer. Samtliga är säkert trevliga som individer. Som grupp däremot, den tiden på dygnet när man har bråttom, känns faktiskt de flesta väldigt, väldigt mycket i vägen.
 
2) Så skönt att slippa bädda efter sig! Och bara kunna lämna skräpet till någon annan!
Absolut. Men bor man som jag på samma hotell under en längre period, samt vet att det kommer att bli ännu fler nätter bokade inom kort, känner man sig inte helt bekväm att kasta kuddar omkring sig innan man lämnar rummet för dagen. Det skulle inte vara behagligt om städpersonalen börjar titta konstigt på mig när vi ses i korridorerna. För tro mig, de har självfallet fullständig koll på vem som bor var. Och vem som slängde vad i sopkorgen, alternativt inte använde sopkorgen alls.
 
3) Tänk att få en hel kväll för sig själv, mitt i veckan, långt bort från hemmets måsten!
Slöa? Utan måsten? Eh... Möten under dagen innebär flera timmars jobb på kvällen. Här pillas det således inte navelludd från och med kl 17. Dessutom gnager ofta ett dåligt samvete över planerad men utebliven träning. Detta trots att hotellgymen brukar vara fina, och trots att jag ofta har med mig löpardojjor i väskan. Före kl 21 hinner jag nämligen sällan, efter kl 21 orkar jag verkligen inte. Tyvärr. Min fritid består istället av en timme TV-nyheter, och förhoppningsvis max en timme middag. Vilket jag genast berör vidare under nästa punkt.
 
4) Det är lyx att sätta sig vid ett redan dukat bord och bli rejält uppassad. 
Låt mig klargöra en sak, det är inte försvarbart att boka in sig på Sheraton i tjänsten. Där jag äter middag på kvällen, dinerar således även samma militärer, konferensdeltagare och finska pensionärer som imorse. Inget fel på dem, missförstå mig rätt. Kan dock garantera att större grupper krymper personalens tid för extraservice, även om de givetvis gör sitt bästa. Jag är helt enkelt glad om jag får sitta själv vid ett bord, serveras den mat jag har beställt och får betala rätt nota så snabbt som möjligt när jag är klar.
 
5)  Det finns ju så mycket spännande på menyn!
Min hotellkedja serverar samma meny på alla orter, och det är inte längre så spännande när man har ätit sig igenom samtliga rätter några gånger om. Jag brukar ofta ta kvällens special, vilket igår bestod av god krämig biffpasta. Det är det enda sättet för mig att få omväxling i menyn till dess att någon standardrätt ersätts eller ändras. Vilket sker ungefär en gång per halvår. 
 
Det finns med andra ord två sidor även av det här myntet. Just ikväll längtar jag verkligen hem till mina storblommiga lakan, till mina egna grytor och till min egen Kung. För mig blir det således inte lyx förrän jag äntligen får checka ut och därefter rulla hemåt på fredag. Godnatt.
 
Det här är dag 46 i utmaningen Blogg100.
 
 

Kommentarer
Postat av: Ewa Nilsson

Nyss hittat din blogg, vad är utmaningen blogg 100

Svar: Hej Ewa! Så roligt att du hittat till min blogg 😊 Blogg100 är en utmaning skapad av journalisten Fredrik Wass. Det handlar om att skriva minst ett inlägg om dagen i hundra dagar. Väldigt roligt och en bra boost om man, som jag, tenderar att vanligtvis skriva ett par gånger i veckan. Sök på #blogg100 på Facebook eller Internet överlag så hittar du ännu fler deltagare!
Anette

2015-04-16 @ 14:13:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <