När mer än vampyrerna viker hädan.

Som sagt, folks, nu är det förkylningstider på gång. Hos oss blir det dessutom något ruggigt inomhus innan fjärrvärmen har hunnit dra igång på allvar. Således gäller det att värma sig själv efter bästa förmåga, samt hålla onda baciller på avstånd så gott det går.
 
Kan därför gladeligen tipsa om vitlökshonungen nedan. Den är nämligen grym för båda ändamålen - fantastiskt snabb att röra ihop, varm i kroppen blir man definitivt, och som grädde på moset dämpas förkylningssymptomen markant.
 
För er som nu rynkar lätt på näsan bara vid blotta tanken att blanda honung och vitlök säger jag bara - tänk om! Honungen blir faktiskt förvånansvärt god och är väl värd att prova. Jag avnjuter själv en tesked honung i en kopp varmt vatten varje kväll någon timme innan läggdags, och det funkar fint för mig.
 
Vitlökshonung, en sats
1 dl flytande honung
2 st vitlöksklyftor
1 msk torkade örter alt två msk grovhackade färska (jag har här använt färsk salvia och rosmarin från min lilla örtagård)
 
Strila ner honungen i en väl rengjord burk med lock. Skala och pressa ner vitlöken, häll i örterna och rör om ordentligt. Sätt på locket, och glöm sedan bort honungen i kylen ett tag. När ingredienserna har fått stå och dra ihop sig i någon vecka är honungen klar att användas.
 
Jag har använt mig av enbart ekologiska ingredienser, men självklart tager man såklart vad man haver!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <