Surkur.

Egentligen borde jag ha skrivit det här inlägget redan i september. Det var nämligen då jag plockade pektinstinna härliga rönnbär från träden i stugan, och sedan hängde upp dem för att torka.
 
Rönnbär är nämligen kanonbra på alla sätt och vis. Fullproppade med antioxidanter och C-vitamin sägs ett enda bär motsvara en hel apelsin. Personligen går jag på devisen att tre rönnbär om dagen gör susen för immunförsvaret och täcker mitt vitaminbehov under en kall och lång vinter. Glöm med andra ord allt dyrt på marknaden som heter exklusiva superbär, och ge dig istället ut och plocka alldeles gratis när hösten börjar smyga sig på.
 
Plocka rönnbären när de är röda och mogna. Frys in dem för att dämpa den sura smaken, och använd sedan med fördel i grytor, såser och bröd. Tina upp några deciliter och trä dem med hjälp av en vanlig tunn synål på tråd (stick i mitten och dra igenom tråden). Häng sedan på ett mörkt och svalt ställe, och låt torka i några veckor. Därefter kan de förvaras på burk i kylen i princip hur länge som helst.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <