"Jag blev ganska mager om benen...."

Vi skapade oss en mycket intressant utmaning, min sambo och jag. Planen var att notan för augusti månads hushållskassa skulle understiga 1000 SEK. För två personer. Utan att för den sakens skull pruta på kvalitet eller smak. Perioden för detta har löpt mellan 26 juli till 25 augusti. Och glädjande nog kan jag nu meddela att vi inte riktigt klarade det. För i total drog vi över med hela 44 kronor. Det var helt enkelt en extra förpackning tvättmedel som ställde till det. Dock är enligt min mening resultatet i sin helhet fantastiskt. Och således måste kunna anses falla på rätt sida av felmarginalen för att få väl godkänt.
 
Hur gick det till kan man nu undra. Visst måste de ha snålat? Eller handlat skitprodukter till extra lågt lågpris? Ätit nudlar fem dagar i veckan? Svultit? Haft ett överdrivet stort förråd i frysen innan de påbörjade projektet? Skarvat med sanningen lite? Något annat som skulle kunna inverka på trovärdigheten? Svaret på detta är ett bestämt nej.
 
Vid uppstart innehöll frysen såklart litegrann. Dock inte någon överdriven skara mat. Några påsar styckfryst köttfärs, rökt skinka, wokgrönsaker, köttrik närproducerad korv, broccoli, brysselkål och riven ost. Det var i princip allt. I slutet av juli innehöll skafferiet 1 kg pasta, 1 kg ris, 500 gram bulgur, en halv påse vetemjöl och lite flytande honung. Samt några konserver med krossade tomater, kikärtor och blandade bönor. That´s it.
 
Kompletteringshandling har under månaden skett gällande färskvaror, grönsaker och mejeriprodukter. Vi har dock varit noga med att inte impulsköpa något onödigt. Allt har inhandlats med befintligt matinnehav i åtanke. För det är ju trots allt vad epitetet kompletteringshandling betyder. Vi har således ätit precis som vanligt. Lagat mat från grunden med goda och näringsrika råvaror. Valt varor med bra pris vid inköpstillfällena. Gärna närproducerat även om en och annan importvara givetvis har slunkit med i matkassen.
 
Nyckeln är dock att vi har avstått från onödiga och dyra inköp av godis, chips och läskedrycker. Istället har vi satsat på fredagsmys med godsaker såsom morotsstavar med hemmagjord dipsås eller äggfri kladdkaka. Vardagskvällarna har vi kryddat med en god kopp thé eller två när sötsuget gjort sig gällande. Svårare än så är det faktiskt inte. Som grädde på moset har det reducerade gottgott-intaget resulterat i att jag dessutom har gått ner tre kilo i vikt. Och mår superbra. Magen är definitivt i ordning.
 
Så - jag är nöjd. Uppdraget är genomfört. En ny hushållskasseperiod har påbörjats. Vilken i vanlig ordning kommer att kosta oss ungefär en tusenlapp vardera. Vilket efter denna månad känns som att ha tillgång till obegränsade resurser. För i september tänker vi frossa loss med säsongens svamp, äpplen, bär och rotsaker. Ljuvligt. Det är verkligen inte klokt vad vi kommer att kunna lyxa.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Cicci

Grattis!
Jag är grymt imponerad, för att inte tala om inspirerad!
Helt klart en kul utmaning och nu känner jag mig väldigt peppad att maxa mina egna inköp på det vis ni gjort.
Underbart att ni nu kan lyxa till det helt galet med er extra tusenlapp.
Frossa på!

Kram på dig Solstrålen!

Svar: Härligt! Det funkar faktiskt riktigt bra att krympa kostnaderna om man bara tänker efter lite före och ser till att inte slänga mat i onödan :) Kram!!
~ Stora A ~

2013-08-31 @ 16:25:18
Postat av: A

Så bra jobbat!! Man måste nog testa hela konceptet:) Har provat några av dina recept från bloggen och det har smakat supergott.Viktnedgången är ju en liten extra bonus:)

Svar: Så roligt att du gillar dem! Tack snälla för det!
~ Stora A ~

2013-08-31 @ 20:05:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <