Snabb och enkel böngratäng.

Snart är vi två veckor in i utmaningen Blogg100, det vill säga minst ett inlägg om dagen i hundra dagar. Jag som är van vid att skriva ett par inlägg per vecka, och ibland även tar längre uppehåll, känner mig nu ganska kluven. Tanken är att skrivandet ska bli mer kvalitativt i och med en ökad frekvens, men jag upplever snarare motsatsen. Ju mer press jag har att skriva dagligen, desto tristare och tristare inlägg blir det. Jag har nu två val. Antingen ser jag till att förbereda mig bättre inför perioder när jag inte riktigt har tid, eller också lägger helt sonika ner utmaningen för i år. Tänker testa det första till en början och se hur det känns. Eller vad tycker ni?
 
Ikväll tänker jag iallafall presentera något med substans - en synnerligen god gratäng som kom till på grund av en riktigt sen jobbkväll förra veckan. Det här med att ro iland något gott av de fjuttigt få varor man har hemma, det är sann glädje det. 
 
Böngratäng, 2 personer
250 gram blandade bönor
50 gram ruccolamix eller bladspenat 
500 gram krossade tomater
1 tsk svartpeppar
4 msk basilika 
200 gram smulad fetaost
 
Ställ ugnen på 200 grader med gallret i mitten. Häll av spadet från bönorna, lägg bönorna i en ugnsfast form med höga kanter. Bred ut ruccolan över bönorna, ringla över krossade tomater. Sprid ut peppar och hälften basilika över tomaterna, och smula slutligen över fetaost. Gratinera i mitten av ugnen ca 30 minuter eller till fetaosten har fått lite färg. Garnera med resten av basilikan innan servering. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <