Slät och smaskig ärtsoppa.

I skrivandets stund sitter jag på ett hotellrum i Örebro. De så kallade blåveckorna är med andra ord igång, och en hel del tjänsteresor är inplanerade under våren. På grund av det har jag laddat upp med ett gäng kommande inlägg som till exempel egen mörk choklad och hemmagjord hudkräm. Ikväll vill jag dock presentera soppan som vi åt till middag i måndags. Snabblagat, gott och vegetariskt - precis som jag vill ha det en vanlig måndag!
 
Slät ärtsoppa, 2-3 personer
ca 600 gram gröna ärter (två små förpackningar)
5 dl kranvatten
1 st grönsaksbuljongtärning
3 st medelstora vitlöksklyftor
creme fraiche
 
Mixa ärterna och 1 dl vatten i en smoothiemixer eller liknande. Häll den släta ärtsmeten en kastrull och tillsätt vatten och buljongtärning. Skala vitlöken och pressa ner i kastrullen. Låt koka ihop ca 10 minuter. Serveras med en klick creme fraiche och ett gott bröd.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <