Lins- och kikärtsgryta.

Jag har haft en riktigt skön weekend. Fredag drack vi vin och löste världsproblem, Kungen och jag. På lördag besökte vi, tillsammans med ett par vänner, mässan Nordiska Trädgårdar i Älvsjö. Jag gillar verkligen att flanera runt på mässor och inspireras av både det ena och det andra. Köpte förvisso inget annat än lunch, men fick med mig en hel del goda trädgårdstips hem. Kvällen bestod av tända ljus och Hobbit på TV.
 
När det är hyfsat städat hemma känner jag ro att bara drälla omkring här hemma. Så åt det ägnade jag i princip hela söndagen. Bakade två sorters bröd, planterade vitlöksklyftor och botaniserade nätet i jakt på domkrafter, energisnåla kylskåp samt ritningar kring hur man bäst bygger en kompost. Jag inser givetvis att inget av mina åtaganden från igår låter speciellt upphetsande, men herregud så skönt det var att bara flumma runt. När livet vanligtvis går i 180 knyck, behövs sannerligen sådana dagar.
 
En snabblagad vegogryta fick avrunda en lugn men välbehövlig helg. 
Ett mycket värdigt avslut, must say. 
 
Lins- och kikärtsgryta, 2-3 personer
4 st medelstora potatisar
4 st vitlöksklyftor
2 st rödlök
1 burk krossade tomater
1 burk kikärter
1 dl okokta röda linser
1 st grönsaksbuljongtärning
2 tsk malen koriander
1 tsk chilipeppar
ca 5 dl vatten
1 näve bladspenat (fryst eller färsk)
olja till stekning
 
Skala potatisen och skär den i mindre bitar. Skala och hacka sedan vitlök fint och rödlök grovt, och bryn löken tillsammans med olja i en gryta med höga kanter. Häll i krossade tomater, kikärter, linser och potatis. Smula ner buljongtärningen, krydda med koriander och chilipeppar, och slå slutligen i vatten så att det täcker potatisen.
 
Låt puttra på medelvärme i ca 35 minuter. Rör om då och då. När potatisen är mjuk, rör ner bladspenat och servera per omgående.
 
 
 Det här är den 30e dagen i utmaningen #Blogg100.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <