Surt på skeden.

Söndagar är enligt min mening ypperliga dagar för allt som heter sortering, rensning, vattning och specialrengöring. Det är vidunderligt skönt att vakna upp till en ny vecka med vetskapen att allt är i ordning och inget behöver tas om hand. Därför stoppade jag igår en laddning diskmaskinsrostiga bestick i blöt över natten. Imorse var de åter blanka och fina. Magiskt. Och synnerligen enkelt:
 
Lägg besticken i ett lämpligt kärl. Jag har här använt mig av två gamla bakformar som egentligen väntar på att köras till återvinningen. Täck de rostiga ytorna med vatten och sprinkla över rikligt med citronsyra, det vill säga 1-2 matskedar per kärl. Låt stå på diskbänken över natten, skölj sedan av och torka med en mjuk trasa. Besticken blir garanterat som nya på bara några timmar!
 
Citronsyra köper jag på refillpåse i vilken livsmedelsbutik som helst. Skonsamt för både bestick, plånbok och miljö. Precis som jag vill ha det.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Ett toppentips! Har ett antal bestick som ska få en make over 😊

Svar: Härligt! Lycka till :)
Anette

2015-02-16 @ 18:17:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <