Arganolja, ja tack.

Sedan några månader tillbaka är badrumsskåpet rensat från allt vad heter mineraloljor, parabener och silikoner. PEG-ämnen är också bannlysta, och på min hylla tronar nu endast några få produkter. Ekologisk peeling, fuktgivande mask och ansiktsvatten gör jag enkelt själv. När det kommer till den dagliga smorseln är det enligt min mening smidigast att använda sig av olja. Det finns en uppsjö olika varianter som anses vara bra, men jag personligen har fastnat för marockansk arganolja. Fördelarna är många, speciellt för mig som numera har passerat det mindre magiska 40-strecket;

 

1) Är mjukgörande och cellstimulerande, till följd att den slätar ut och motverkar fina linjer på kort sikt. Efter en längre tids använding sägs den även dämpa djupare fårigheter. Jag skriver under på det första, men ber att få återkomma om det andra efter ytterligare något halvår. Rom byggdes inte på en dag, så ej heller de ojämnheter som jag nu försöker släta ut.

 

2) Innehåller en stor dos E-vitamin och andra bra ämnen som motverkar ärrbildning, påskyndar läkning och lugnar irriterad hud. Har antiinflammatoriska egenskaper, och passar därför bra på problemhud. I början fick jag några extra kvisslor, men de försvann efter ett par veckors användning. Idag, tre månader senare, känns min hy fantastiskt mjuk, ren och klar. Jag är nöjd med mitt val, och avser inte att byta tillbaka till traditionella hudvårdsprodukter.

 

Sammanfattningsvis, har man hy som är känslig, torr eller finnig är arganolja toppen. Den är lätt och funkar således mycket bra under ögonen. Jag använder den med fördel även på ansiktspartier med tunn hud. I ansiktet drar den in snabbt och blir helt kladdfri under tiden som jag borstar tänderna. Vissa använder den för att återfå glans i livslöst och slitet hår, så testa gärna. Själv drar jag mig för att kleta in topparna med annat än balsam, men det är en smaksak gissar jag.

 

Det är inte svårt att byta hudvårdsprodukter, men det kan vara bra att vara medveten om att ibland behöver huden ställa om sig något innan de goda effekterna uppstår. Håll ut för det är värt besväret på alla sätt och vis. Den här flaskan köpte jag i början av februari i en vanlig hälsokostaffär för endast 119 kr. Jag använder ca 5-6 droppar morgon och kväll, och beräknar behöva köpa en ny flaska först i slutet av sommaren. Så oljan är garanterat dryg.

 

Varför inte prova nästa gång din vanliga kräm tar slut? Och låt mig gärna veta vad du tycker!

 

 
 
 
 Det här är dag 59 i utmaningen Blogg100.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <