Mandel i gröten.

Ibland när livet som saktast går i 180 knyck, kan G-kraften göra att det svårt att hitta bromsen. Sådana gånger är det högst väsentligt att veta hur man bäst ska agera för att sänka pulsen.
 
Själv skapar jag mig andningshål genom att pyssla. Gärna genom att testa nya recept, skriva eller plocka örter längs med vägkanten i stugan. Egentligen spelar det ingen större roll vad jag gör så länge som det är något kreativt. Att sitta stilla är inte min grej, något som min ärade sambo ofta påpekar - ibland glatt hänfört och ibland något uppgivet.
 
Den här superdrycken gjorde jag i helgen. Ett utmärkt alternativ till mjölk om man är känslig för laktos. Dessutom är den kolesterolsänkande, kalorisnål samt fullproppad med protein och nyttiga vitaminer. Ytterligare en fördel är att den inte nödvändigtvis behöver förvaras i kylskåp, till följd att den är perfekt att ta med sig på utflykter!
 
Mandelmjölk, 1 liter
100 gram mandel, gärna ekologisk
1 liter kranvatten
 
Låt 100 gram mandel (ungefär en deciliter, det är inte så petnoga här) dra sig i kylen i en skål med vatten över natten. Dagen efter, häll bort vattnet och lägg mandlarna i en vispskål med höga kanter. Skalade mandlar eller ej är en smaksak, här får du testa dig fram vad du gillar bäst! Tillsätt 5 dl kallt kranvatten och mixa noga till en mjölkliknande vätska under några minuter. Det räcker sannerligen inte med vanlig visp och handkraft, utan en mixerstav är ett måste.
 
Sätt ett kaffefilter i ett durkslag och placera durkslaget över en ny skål. Häll mandelmjölken i omgångar ner i kaffefiltret för att sila bort mandelspånet. När all vätska har runnit igenom, lägg tillbaka mandelspånet i vispskålen och tillsätt ytterligare 5 dl vatten. Upprepa därefter proceduren, och voilá - en liter mandelmjölk är nu redo att användas inom loppet av max en vecka.
  
Mandelmjölk är en riktig höjdare att använda till frukostflingor eller gröt, men allra godast är den att värma som kvällsdryck för att spicea upp höstmörkret. Avnjutes med fördel likt nedan, det vill säga toppad med riven kakao och en knivsudd kanel eller vanillinsocker.
 
Själv förvarar jag min mjölk i väl rengjorda PET-flaskor vilket fungerar alldeles utmärkt, men såklart är det betydligt snyggare att hälla den i en flaska av glas. Mandelspånet som blir över slänger jag givetvis inte bort, utan blandar istället ihop med en bröddeg samma dag eller dagen efter.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <