Medelhavet i min Stockholmsugn.

Jag är barnsligt förtjust i att laga mat i ugnen. Den här rätten gjorde jag i söndags av grönsaker som blivit över från helgens dinering.
 
Vill härmed även passa på att slå ett slag för ekologiska krossade tomater. Vanligtvis undviker jag nämligen krossade tomater, eftersom jag tycker att de lämnar efter sig en besk och metallisk smak på tungan. Det gör dock inte de ekologiska. Javisst, de är något dyrare än de andra. Men tro mig, smaken är biljoner gånger trevligare, och det är knappt så att man behöver annan krydda.
 
Den här rätten är vegetarisk, men det går såklart bra att slanta ner lite chorizo eller liknande om man så önskar.
 
Medelhavsgratäng,  2 personer
5 st medelstora potatisar
1/2 aubergine
3 st vitlöksklyftor
1 burk ekologiska krossade tomater
2 msk torkad oregano
1 msk torkad rosmarin
salt och peppar efter behag
 
Ställ ugnen på 200 grader. Skala potatisen, skär den till ca 2 mm tunna skivor och lägg i en medelstor ugnsform. Dela augerginen på mitten, och skär den i ca 5 mm tunna skivor. Finhacka vitlöken, och landa därefter ihop samtliga ingredienser i ugnsformen. Om du väljer att tillsätta chorizo, uteslut salt och peppar denna gång.
 
Ställ formen i mitten av ugnen i ca 35-45 minuter, och rör om i formen ett par gånger. Garnera gärna med färsk oregano och/eller rosmarin innan servering. Ett gott lantbröd till detta blir slutligen pricken över i!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <