Insnöad under diskbänken.

Ikväll har jag snöat in mig på två saker, kryddodling och sopsortering.
 
För just nu är vi i full färd med att skapa mer möjligheter för att leva ännu lite mer miljömedvetet än vad vi redan gör. Så jag har spenderat en halvtimme på knä med huvudet under vår synnerligen trånga diskbänk i hopp om att få ordning på sorteringskärlen, läs papperspåsarna, i vilka vi från och med idag ämnar att lägga tidningar, mjölkpaket, värmeljus utan vekeshållare samt plastförpackningar. Det kommer att bli en och annan runda extra till returstationen, men det är helt ok. Vardagsmotion i kombination med en mer hållbar värld är sannerligen inte att förakta. Och så snart som jag har lyckats hitta en rimligt fungerande sorteringslösning för kök modell mindre, lovar jag att återkomma med tips!
 
Vidare har jag införskaffat fröer. I sommar ska vi nämligen stoltsera med väldoftande timjan, oregano och basilika på balkongen. Hela åtta krukor av varje ska det bli. Om allting går enligt plan vill säga. För jag kan inte påstå att jag är känd för att lyckas bra med mina hemmaodlingar. Gröna fingrar är således inget jag planerar att skriva in i mitt CV för närvarande.  Att odla eget är dock vansinnigt roligt. Billigt och bra för miljön är det också.
 
Inga fancy odlingsredskap behövs heller. Ett gammalt äggpaket, eller varför inte några uttjänta thé-muggar eller glas, fungerar minst lika bra som ett dyrt litet växthus. Förra året drev jag upp basilika i vanliga syltburkar, den höll sig ända in i januari. I år har jag dock investerat i en liten trevlig odlingslåda i hårdplast från Plantagen. Enligt min mening en rimlig kostnad med tanke på att den både passar väl in i mitt fönsterbleck i köket, samt att jag kan återanvända den igen nästa vår.
 
Allt som allt gick kalaset med låda och tre fröpåsar loss på 120 SEK. Helt ok pris för 24 st kommande krukor med kryddor. Med lite tur blir resultatet lika framgångsrikt i år som med förra årets basilika på bilden nedan.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Cicci

Ska bli kul att kolla in din odling när vi ses i maj!
Kram.

Svar: Håll en tumme (gärna en grön...) för att de verkligen gror till sig :)Stor kram!!
Anette

2014-03-13 @ 20:45:14
URL: http://www.svartnonsens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <