Fredagsmys hela veckan lång.

Jag är inte nämnvärt förtjust i epitetet "fredagsmys". I min bok skapar uttrycket snarare en känsla av stress istället för lugn. Fredagar är nämligen sällan den dag när jag känner för att göra något speciellt. Det passar mig helt enkelt inte att behöva känna press att ställa till med extra mys och helgståhej av guds nåde just precis den kvällen. För efter en lång vecka ser jag främst fram emot att krypa ner i badkaret och därefter slöa till mig rejält med ett glas rött i soffan. Jag vägrar att slå på stort, eventuellt öppnar jag på sin höjd en chipspåse. That´s it. Ge mig lugn bara, så är jag fullkomligt nöjd.
 
Dock ska man inte förringa värdet av att tillsammans med sina nära och kära äta något gott. Snabblagad men god mat är faktiskt toppen, oavsett om det är fredag eller ej. Förra fredagen blev det texmex-käk med hemmagjorda tortillas. Receptet är gudomligt enkelt och med stolthet stulet från matskafferiet.se. Allt som allt innehåller bröden ca 190 kcal per styck, och tar max en kvart att göra.
 
Vi äter gärna våra tortillas på det traditionella försvenskade sättet - med kryddstark köttfärs, gräddfil, hackad lök, strimlad isbergssallat och Thai sweet chili sauce. Rekommenderas varmt vilken dag i veckan som helst.
 
Tortillabröd, 8 st
6 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 msk olja
2 dl vatten
 
Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke och blanda noga. Häll därefter i vatten och olja, knåda till en smidig deg. Låt vila medan du mjölar in bakbord och kavel.
 
Dela degen i åtta delar och knåda varje del till en så rund bulle som möjligt. Kavla ut varje bulle till en ca 2 mm tunn och rund tortilla. Stek sedan varje tortillabröd i en medelvarm stekpanna, ca 1 minut på varje sida, och lägg kakorna under aluminiumfolie på en tallrik så håller de sig varma under hela måltiden.
 
Tortillabröden ska enligt uppgift vara frysbara. Detta har jag inte provat själv, men tar gärna emot återkoppling på den punkten från er alla därute!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <