Dags att damma av en gammal barndomsklassiker.

Vem har sagt att en söndagsmiddag varje vecka promt måste bestå av något avancerat? Typ porterstek. Eller smarrigt gottgott i form av fet och gräddig sås. Inte jag iallafall. Vad mig anbelangar funkar det alldeles utmärkt med det enkla. Så länge som det har en touch av det lilla extra. Vilket i och för sig är fallet varenda gång jag lagar mat.  
 

För mitt intresse ligger nämligen inte i att forma struvar. Eller leka med kemilådan i köket. Oh nej. Iallafall inte till vardags. Då lagar jag hellre och gärna enkelt men smakrikt. Utan större krusiduller. Komponerat med kärlek av ingredienser som redan finns hemma. En färgkavalkad på tallriken när det väl är dags att servera är att föredra. Det livar upp.  

 

Jag vet att jag har sagt det tidigare men jag säger det ändå igen, med eftertryck - all mat oavsett nivå kan se inbjudande ut. Bara man tänker lite extra på presentationen. Och undviker slevande och allmänt slabbande på tallriken à la mattant från tidiga 80-talet. Det är mycket mer trevligt när maten serveras på ett mycket mer trevligt sätt.  

 

Därför slår jag härmed ett slag för den gamla klassikern korv med hemlagat potatismos. Pulver är givetvis big no no i mitt hem. Det smakar ofta varken bra eller är nämnvärt näringsrikt. Dessutom tar det i princip lika kort tid att laga mos meckat från grunden.  

 

Det här åt vi i söndags kväll. Och njöt sannerligen till fullo
 
 
Korv med mos och grönsaker, 2 personer
200-250 gram smakrik korv (jag använde mig av kabanoss, inköpt vid något bra extrapristillfälle och därefter omsorgsfullt förvarad i frysen)
6 st medelstora potatisar
1,5 dl mjölk
3 dl ärter, majs och paprika (direkt ur fryspåsen)
2 msk torkad dill
1 tsk kummin
en nypa salt (går även att utelämna eftersom korven i sig tillför rejält med sälta)
ett stänk peppar av valfri sort
 

Börja med att skala potatisen och skär den därefter i mindre bitar. Lägg dessa i en kastrull, täck med vatten och låt koka tills potatisen är mjuk och gärna på gränsen till sönderkokt, ca 10 minuter. Stick en gaffel i potatisen för att känna när den är klar.  

 

Medan potatisen kokar, skär korven i slantar. Värm sedan en stekpanna på spisen och lägg ner korven. Inget ytterligare stekfett behövs. När korven är brynt på båda sidor, häll i de frysa grönsakerna och låt allt steka ihop på medelvärme. När de frysta grönsakerna börjat tina i pannan är det dags att sätta igång med moset.  

 

Häll av kokvattnet och mosa därefter potatisen direkt i kastrullen med antingen en grövre gaffel eller en potatisstomp. Häll i mjölken och ställ tillbaka kastrullen på spisen. Låt potatisen och mjölken koka ihop sig under omrörning, ca 1 minut. Krydda med salt, peppar, dill och kummin och rör om ordentligt.  

 

Lägg upp moset i en ring på tallrikar och placera sedan korv och grönsaker i mitten. Snyggt, enkelt, ytterst billigt och rent ut sagt på gränsen till oanständigt gott!  

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <