En kung i köket.

Som jag skrivit tidigare, min sambo är inte helt oäven i köket. Han har under det senaste året gjort en enorm resa när det kommer till matlagningens ädla konst. Och jag finner ett sant nöje i att observera honom, från min stol vid köksbordet, när han frejdigt går loss i skåpen med grytor, pannor och kryddor. Ofta gör vi samma rätter. Men hans blir annorlunda än mina. Alltid. Mer kryddstarkt. Mer vitlök. Gott. Samt riktigt lyxigt. För mig.
 
För när jag har varit på resande fot i några dagar vill jag helst bara komma hem. Till en ordnad tillvaro. Utan krav. Varje gång jag öppnar dörren, släpper ner resväskan och omedelbart möts av långt gånget mat-os blir jag glad. Ända in i själen. Bättre välkomnande än så kan en liten hungrig och trött flicka knappast få.
 
Det är inte helt osannolikt att köttfärs står på menyn. I någon form. Han är bra på det. Att variera så att rätterna känns nya varenda gång. Här nedan följer ett smakprov på vad jag möttes av i veckan. Ackompanjerat med tända ljus i hallen. Vansinnigt skönt. Och grymt gott. Så till den milda grad att min käre sambo från och med nu kommer att föräras en helt egen kategori här på bloggen, En kung i köket. Det är han värd.
 
Pasta med köttfärs och bönor, 2 personer
200 gram köttfärs
3 dl okokt pasta
1 burk svarta bönor
1 st medelstor gul lök
2 st vitlöksklyftor
2 msk timjan
2 tsk vitlökspeppar
1 krm cayennepeppar
salt
matfett till stekning
 
Koka pastan i en kastrull i enlighet med vad som står på förpackningen. Skala och hacka lök och vitlök, och häll av spadet från bönburken. Stek köttfärsen i en stekpanna tillsammans med lökblandningen. När köttfärsen nästan är genomstekt, häll i bönorna och låt puttra på medelvärme tills dess att pastan är klar. Krydda färsen efter behag och önskad pepparstyrka. När pastan är klar, häll av vattnet ur kastrullen. Häll därefter ner köttfärsen i pannan och rör om så att alla ingredienser blandas väl.
 
Klart att servera på endast 15 minuter. Och om det, i vårt hus mot all förmodan, skulle bli lite mat över så passar detta utmärkt att frysa in i form av en framtida lunchlåda!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: A

Detta får bli måndagens middag. Tack för det goda tipset!:)

Svar: Kanske till och med något som din andra hälft kan lära sig att göra? Kram :)
~ Stora A ~

2013-10-13 @ 12:51:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <