No chicken shit at all.

Jag vet att jag har nämnt det ett flertal gånger förut. Men det tål att sägas igen. Och igen. Och igen. Äggallergi är inte något hinder alls, så länge som man tillsätter en gnutta fantasi i recepten. Innan min sambo kom in i bilden tänkte jag överhuvudtaget inte på sådant. Jag har själv nämligen alltid haft möjligheten att hejdlöst kunna frossa i precis vilken mat jag vill. För honom finns vissa restriktioner. Dock ej att missuppfattas som begränsningar.
 
Ikväll har vi avnjutit chicken nuggets med lökringar, chilisås och potatis. Grymt god panering, utan minsta lilla risk för anafylaktisk chock. Yummie!
 
Chicken nuggets, 2 personer
1 st tinad eller färsk kycklingfilé
1 dl flytande margarin
1 dl ströbröd utan ägg
1 tsk chilipulver
1 tsk vitlökspeppar
1 tsk salt
1 st gul lök
8 st medelstora potatisar
 
Kall sås:
2 dl gräddfil eller creme fraiche
3 msk Thai sweet chili sauce
 
Lägg potatisarna i en kastrull, täck med vatten och koka under lock i ca 30 minuter. När potatisen står på plattan, blanda ihop såsen och ställ in i kylskåpet i väntan på servering. Blanda därefter ströbröd, kryddor och salt i en djuptallrik. Häll sedan flytande margarin i en annan djuptallrik. Skala och skär den gula löken i ringar. Skär sedan kycklingfilén i 1 cm tjocka skivor och dela därefter varje skiva på mitten för att få till en fin nuggetsform.
 
Doppa varje nugget på båda sidor i margarinet och lägg dem därefter i ströbrödsblandningen. Se till att ströbrödet fäster även på kanterna. Stek dina nuggets i en stor stekpanna på medelvärme, ca 3 minuter på varje sida. I och med att kycklingen är tunnt skuren går det snabbt att få dem klara så var försiktig så att du inte bränner dem. När dina nuggets nästan är klara, lägg ner lökringarna och stek dem tills de är mjuka.
 
När potatisen är färdigkokt är det dags att servera!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: A

Måste beundra din uppfinningsrikedom. Själv har jag ofta idétorka när det gäller vad som ska tillagas till middag. Som tur är kan jag då titta in till dig och få superbra tips:)Gott och trevligt!

Svar: Du är så välkommen närhelst du vill :)
~ Stora A ~

2013-11-14 @ 22:21:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <