Julen kom tidigt i år.

Efter nästan två veckor på resande fot befinner jag mig äntligen hemma. Merparten av resorna har inneburit en hel del jobb och relativt lite fritid. Den här helgen tillbringade vi dock i Sundsvall, min sambo och jag. I fullkomlig stillhet. Hemma hos hans ömma moder. Frossandes i en kavalkad av hembakt. Hon är en fena på det där. Det är inte jag. Dock har jag påpassligt nog snott med mig några av hennes goda middagsrecept, varav ett ska avnjutas redan vid den kommande helgens middagsbjudning.
 
Ikväll fick middagen dock bestå av ett redigt hopkok av det lilla jag kunde hitta i den tomt ekande kylen här hemma. Morötter såklart. Åter igen har vi överköpt oss på sådana. Vilka verkligen behöver ätas upp inom en inte alltför lång framtid. En clementin fann jag också. Samt en yoghurt med morgondagen som sista förbrukningsdag. Med en kanske undermedveten inspiration efter helgens besök på juliga IKEA, fick de något torftiga ingredienserna slutligen gå sitt öde till mötes i form av en soppa. Överraskande god. Och synnerligen mättande. 
 
Morots- och citrussoppa, 4 personer
10 st medelstora morötter
1 st clementin
5 st kryddpepparkorn
1 st grönsaksbuljongtärning
ca 5 dl vatten
2 dl mjölk
ev valfri yoghurt samt solroskärnor till servering
 
Skala morötterna, skär dem i slantar och lägg dem i en kastrull modell större. Skala clementinen, peta bort eventuella kärnor och skär klyftorna i bitar. Lägg sedan även dessa i kastrullen. Fyll på med vatten, ca 5 dl alternativt till dess att morötterna är täckta. Smula ner buljongtärningen, lägg ner pepparkornen och låt koka i ca 30 minuter.
 
När morötterna är mjuka, tag kastrullen av plattan. Leta reda på pepparkornen och släng bort dem. Mixa därefter till en slät soppa direkt i kastrullen. Häll i mjölken och låt koka upp en gång till under omrörning. Servera soppan varm, gärna toppad med lite yoghurt och solroskärnor. Ikväll fick det bli en Activia citronyoughurt (!) med kort utgångsdatum som oavsiktligt råkat blivit lämnad i kylen över helgen. Vilket faktiskt visade sig fungera minst lika bra i soppan som traditionell matlagningsyoghurt smaksatt med rivet citronskal skulle ha gjort.
 
Med det sagt, vi kommer definitivt att åka och handla imorgon.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: À

Spännande recept! Måste testa:)

Svar: Det gör du rätt i :)
~ Stora A ~

2013-11-05 @ 20:54:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <