Hur många rutor gör dig glad?

Just nu är jag inne i en period när jag har bestämt att jag definitivt inte ska äta godis. Istället ska jag komma igång med min träning och äta nyttigt. Detta gör mig givetvis inte mindre sugen på gottgott, snarare tvärtom. Vissa dagar lyckas jag stå emot utan större svårigheter. I söndags tog dock begäret överhanden. Helt enkelt. Så jag snodde ihop en mindre sats kola med synnerligen enkla medel. Att rekommendera när sockerabstinensen obevekligt slår in, fet grädde lyser med sin frånvaro i kylskåpet och affären sedan länge har stängt.
 
Vaniljkola, en sats
1,5 dl strösocker
1,5 dl flytande margarin
1 dl ljus sirap
1 msk vanillinsocker
 
Rör ihop alla ingredienserna i en kastrull och koka på medelstark värme i ca 5 minuter. Rör om ofta så att kolan inte bränner fast. Häll kallt vatten i ett glas. Efter fem minuter, droppa med hjälp av en sked ner lite kolasmet i glaset. När smeten går att forma till en fast liten boll är kolan klar. Häll upp i en pajform (eller annan lämplig form som du har hemma) och ställ i kylskåpet tills dess att kolan börjar stelna till. Skär rutmönster med en kniv och låt sedan kolan stelna klart.
 
Bryt loss så många rutor du vill och frossa!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <