Say cheese.

Den första jobbveckan efter semestern börjar gå mot sitt slut. Och det känns. I både kropp och knopp. Lite trött är jag minsann. Även om jag så smått börjar komma in i "stiga upp riktigt tidigt"-rutinen. Nästa vecka kommer jag med all säkerhet att åter vara synkroniserad med vardagsrutinerna. Den här veckan tar jag mig dock friheten att vara lite lat. Vad gäller matlagning vill säga.
 
För just nu är jag inte speciellt sugen på att röra runt i grytor eller pannor. Istället får ugnen göra jobbet. Ikväll har vi således ätit synnerligen gott. Vegetariskt. Fräscht. Och sjukt mättande. Med minimal insats i köket från min sida. Precis som jag för tillfället vill ha det.
 
Ostgratinerade grönsaker i ugnen, 2-3 personer
5 st medelstora potatisar
200 gram fryst brysselkål
6 st soltorkade tomater
100 gram ädelost
2 msk flytande margarin
2 msk flytande honung
 
Börja med att sätta ugnsgallret i mitten av ugnen och ställ in den på 200 grader. Lägg den frysta brysselkålen i en kastrull, täck med vatten och låt koka upp. Under tiden, skala och skär potatisen i stavar. Lägg dem i en ugnsform med hög kant.
 
Vid det här laget har brysselkålen tinat och blivit mjuk. Häll av vattnet, dela brysselkålen på längden och lägg därefter även den i ugnsformen. Grovhacka de soltorkade tomaterna och ädelosten. Lägg även dessa i ugnsformen och blanda noga tillsammans med flytande margarin. Ringla slutligen den flytande honungen över grönsakerna. Tillaga i ugnen, ca 30 minuter eller tills dess att potatisen är mjuk.
 
Klart att servera!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <