Livet blir roligare när man kryddar det.

Den här månaden har vi, som sagt, tagit oss an en intressant utmaning, min sambo och jag. Vilket, nu när vi befinner oss i mitten av utmaningens näst sista vecka, börjar märkas i både frys och skafferi. För även om vi kontinuerligt har fyllt på med både färskvaror och annat börjar hyllorna bli mer och mer tomma. Vilket på sitt sätt är bra.
 
För tanken med utmaningen är givetvis att se hur långt två personer kan komma med en hushållsbudget på endast 1000 SEK. Men även att äta ur frysen ordentligt innan vi fyller på med nytt. Vara medvetna om vad vi har hemma. Samt att se till att göra något kreativt och roligt av det lilla som faktiskt finns. För min fasta övertygelse är att även de enklaste rätter kan göras intressanta. Det enda som behövs är lite fantasi. Och mod att våga gå utanför recepten.  
 
Så ikväll har jag med synnerligen enkla medel och väldigt få samt snudd på gränsen till dödligt trista vardagsingredienser, gjort en riktigt trevlig gratäng. Vilket var det enda vettiga jag kunde komma på att göra med de stackars kvarvarande pasta pennes som skramlade runt i botten av sin påse. Ett riktigt lyckokast, på min ära. Som även genererade en väl tilltagen lunchlåda, trots mitt matvrak till karl.
 
Kryddig pastagratäng med köttfärs, 3-4 personer
Pasta penne, 70 gram (ca 2 dl okokta pennes)
150 gram köttfärs
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater, ca 500 gram
1 msk flytande margarin
100 gram riven ost
vitlökspeppar
Kryddblandning "Vitlök och örter" (det går även bra med vanligt salt eller exempelvis grillkrydda. Allt beroende på vad du för tillfället har hemma)
 
Sätt gallret i mitten av ugnen och ställ in den på 200 grader. Lägg därefter pastan i en kastrull och koka den mjuk. Skala och grovhacka den gula löken. Bryn sedan margarin i en stekpanna och hacka därefter ner köttfärsen. Blanda ner löken i stekpannan, pressa i vitlök och häll ner de krossade tomaterna. Krydda rikligt med peppar och smaksätt efter eget tycke med den saltkälla som du har hemma. Låt puttra på medelvärme. När pastan är klar är även köttfärsblandningen klar.
 
Blanda ner pasta, köttfärsblandning  och hälften av osten i en ugnsform med höga kanter. Strö därefter resterande ost på toppen över hela formen. Ställ in formen i ugnen och låt gratinera i ca 30 minuter. Garnera gärna med lite färska kryddor. Ikväll använde jag mig av basilika från vår balkongodling. Mumma. Med stort M.
 
 
 
 
Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <