Kvällen som blev paj.

Jag gillar att göra paj. Det är en rätt som är otroligt lätt att variera. Och är det perfekta tillvägagångssättet för att piffa upp gårdagens rester. Allt som behövs för att lyckas är lite fantasi. Samt receptet på pajdeg och röra här nedan.
 
När jag ändå är igång brukar jag ofta göra två. Detta på grund av att min ugn rymmer två pajformar vid en enda gräddning. Den extra tidsåtgången för att blanda och trycka ut pajdeg i dubbla formar är obefintlig. Resultatet av detta är dock ovärderligt. För det jag inte äter upp fryser jag istället in i portionsbitar. Vilka är perfekta att värma till middag de gånger när man befinner sig mitt i hektiska perioder.
 
En paj tinar dessutom snabbt. Så om man inte har tillgång till vare sig kyl eller mikrovågsugn på jobbet tinar den snällt och lagom till lunch till ätbart skick om man stoppar den i sin jobbväska på morgonen. Så tillvida att man kan tänka sig att äta kall paj. Enligt min min mening är det helt ok. Även om jag helst föredrar den serverad i ett varmare tillstånd.
 
Under senare tid har dock ett smärre dilemma smugit sig in i min vardag. Ty äggstanning som stabilisator är inte längre ett lämpligt alternativ. Åtminstone inte om jag vill värna om min sambos hälsa. Och det vill jag ju oftast. Han tål nämligen inte att äta just ägg. I detta ligger mitt pajproblem.
 
Men problem är till för att lösas. Vilket jag även har gjort. Jag använder mig numera av creme fraiche istället för ägg. Blandat med riven ost blir syftet att binda ihop pajens innehåll detsamma. Resultatet har dessutom visat sig bli till det bättre. Även om pajerna oftast smakar godare dagen efter när de hunnit stabba till sig lite.
 
Ikväll har vi haft min på gränsen till oförskämt vackert gravida vän på middag. En mysig kväll. Kvällens paj blev riktigt bra. Trots att äggen har lyst med sin frånvaro. Och att vi fortfarande inte har glömt bort eller negligerat maxgränsen 1000 SEK. Bevisligen går det bra att hålla en enklare bjudning med relativt små medel.
 
Broccoli- och skinkpaj utan ägg, 4-6 portioner (en enda pajform)
Pajdeg:
6 dl vetemjöl
2,5 dl flytande margarin
5 msk kallt kranvatten
 
Fyllning:
200 gram fryst broccoli (ca 6-7 buketter)
100 gram rökt skinka
1 burk naturell lätt creme fraiche (ca 2 dl)
2 msk Thai sweet chili sauce (en liten flaska räcker och håller länge och tar nästan ingen plats i skafferiet)
100 gram riven ost
 
Ställ ugnen på 200 grader. Lägg därefter den frysta broccolin i en kastrull med vatten och snabbtina den på låg värme på spisen.  
 
Blanda samtliga ingredienser till pajdegen och knåda noga ihop så att den blir smidig. Tillsätt pyttelite mer vatten om det behövs. Kavel behövs dock inte. Ta istället mindre bitar av degen och tryck ut dessa i en ej smord pajform. Börja med botten och avsluta med kanterna. Släta ut ytan noga med fingrarna. Det viktiga här är att degen trycks ut jämt så att det inte blir skarvar eller lösa delar i vare sig botten eller kant. Att förgrädda skalet är en smaksak. Jag personligen har aldrig märkt någon skillnad på slutresultatet. Således gör jag det heller numera aldrig.
 
När degen vilar i formen är det dags för fyllningen. Hacka den nu tinade broccolin fint och sprid ut i pajskalet. Klipp skinkan i lagom stora bitar och fördela även dessa jämt. Blanda creme fraiche, riven ost och Thai sweet chili sauce. Ju mer "trögrörd röra" desto bättre blivande fasthet i pajen. Klicka ut röran och släta ut jämt över pajen med en sked. Grädda därefter pajen i mitten alternativt nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Därefter är den klar att avnjutas.
 
Salt och peppar kanske ni nu undrar? Svaret är nej. Ytterligare kryddning än ovan behövs inte. Tillbehör i övrigt är valfritt. Ikväll avnjöt vi dock pajen tillsammans med en enkel grönsallad och en vattenkanna fylld med en halv skivad citron som måltidsdryck. Toppad med solroskärnor och gojibär samt med ett stänk balsamvinäger blev salladen perfekt.
 
Ser således redan fram emot min eminenta lunchlåda imorgon. Det ska banne mig bli riktigt gott.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Klara

Äntligen ett bra recept på paj utan äggstanning! Tack för det, har provat fast med kyckling istället, och det blev jättegott :)

Svar: Så roligt att du gillade receptet! Och det är det som är så bra med paj - att man kan lägga ner nästan precis vad som helst i skalet och ändå få den riktigt god. Samt ätbar även för grava äggallergiker :)
Bakom pennan

2013-08-06 @ 09:40:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <