Karoten i karotten.

Soppor överlag är inget jag tidigare har sysslat nämnvärt mycket med. Jag gillar dem. Som förrätt är soppa fenomenalt. Med ett gott bröd till. Men för att få till en konsistens som känns givande krävs dessvärre, enligt min mening, ofta tillgång till en matberedare med lock alternativt en mixer med ordentligt stänkskydd.
 
Har man inte sådana atteraljer hemma kan soppskapandets ädla konst dessvärre lätt förvandlas till ett inferno av smärre kaos. Och med det faller per automatik hela grejen. För mig innefattar nämligen inte "att ha roligt och vara kreativ i köket" att skura golv och väggar fria från rinnigt stänk. Vi pratar ju faktiskt soppa här, inte såpa.
 
Som tur är var tomten snäll i vintras. Lagom till julafton petade han galant in en fin mixer/matberedare i ett stort paket under granen. Och med det öppnades en ny värld för mig. Soppskapandets. Här nedan följer således ett av mina sopprecept, med inspiration hämtad från någon av Coops månatliga medlemstidningar. Vilken minns jag dessvärre inte. Dock vet jag att jag har tagit bort vissa ingredienser och därefter ersatt med nya. På så sätt blev soppan magrare. Smaken är dock fortfarande härligt fet.
 
Krämig morotssoppa, 2 personer
2 st medelstora till stora morötter (ca 250 gram totalt)
1 st gul lök
1 msk smält smör (här gör jag det enkelt för mig genom att använda flytande margarin)
4 dl vatten
1 st grönsaksbuljongtärning
1,5 dl mjölk (jag har använt mellanmjölk men här tar man helt enkelt den mjölk som man har hemma)
1 dl lättyoghurt naturell
1 msk pressad citron
1 tsk flytande honung
1/2 tsk malen ingefära
Eventuellt ett gott bröd, exempelvis basilikascones
 
Börja med att skala löken och hacka den därefter grovt. Smält smöret i en panna och bryn sedan löken. Medan det sker, skala morötterna och skär dem i centimeterstora bitar. Lägg ner morötterna i kastrullen, häll på vattnet och smula ner buljongtärningen. Rör om ordentligt så att buljontärningen löses upp. Låt därefter pannan puttra på medelvärme i ca 15 minuter, alternativt tills dess att morötterna har mjuknat.
 
Blanda yoghurt, pressad citron, honung och ingefära till en dressing i en separat skål. Ställ in i kylen i väntan på servering. När morötterna väl är mjuka, häll över allt från kastrullen till din matberedares behållare. Mixa noga så att soppan blir slät och utan klumpar. Häll därefter tillbaka soppan i kastrullen, tillsätt mjölken och låt soppan åter koka upp under omrörning.
 
Häll upp i djupa skålar, ringla/dutta yoghurtdressingen på soppan. Klart att servera, gärna med ett bröd som tillbehör.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <