Back to the roots.

Semestern är över. Det blev således måndag på riktigt igår. Och även om jag gillar mitt jobb och människorna jag jobbar med, kan jag bara frankt konstatera följande:
1) Jag och min väckarklocka är inte kompisar längre.
2) Mina fötter har blivit alltför vana vid att röra sig fritt. Och protesterar nu hejvilt mot vanliga skor.
3) Regn gör verkligen inte underverk för humöret. 
4) När punkt 1-3 infaller samtidigt är snabblagade måltider ett absolut måste.
 
Ungefär så. Ikväll rodde jag således ihop en middag på endast 15 minuter. Efter ett tidsspann på max fem minuter var min tallrik fullkomligt renskrapad. När maten har landat ordentligt i min kurrande mage tänker jag bli på gott humör. Kanske. Oavsett utfall tänker jag ägna tiden fram tills dess att kvällens film sitter på sin plats i DVDn, till att plita ner ett recept på en av världshistoriens snabbaste middagar. Så håll till godo, folks. Här kommer det.
 
Rotsaksmos med skinka och stekt lök, 2 personer
4 st medelstora potatisar
3 st morötter
1 msk flytande margarin eller olja
1/2-1 gul lök
100 gram rökt skinka
1 dl lättmjölk
4 msk franska örter
vitlökspeppar
 
Börja med att skala potatis och morötter. Skär dem i mindre bitar och lägg i en kastrull. Häll på vatten och låt därefter koka tills dess att rotsakerna är mjuka. Ju mindre bitar desto kortare blir koktiden. För mig var det klart på ca 10 minuter. Medan rotsakerna kokar, skala och hacka löken. Bryn matfell i en stekpanna och lägg i löken. Stek tills den fått lite färg. Lägg därefter ner skinkan i stekpannan och fräs ihop med löken. Fortsätt steka på svag värme.
 
Vid det här laget är rotsakerna genomkokta. Häll av vattnet och mosa därefter ihop potatis och morötter direkt i kastrullen. Häll på mjölken och låt puttra någon minut till på medelvärme. Rör ner örterna och smaksätt efter eget tycke med lagom mängd vitlökspeppar. Nu är även skinkan och löken klar att servera.
 
Lägg upp på fat, toppa med ännu mera kryddor och gör därefter som jag - glufsa i dig. Hämningsslöst, skoningslöst och ikväll synnerligen välbehövligt.
 
 
 
  

Kommentarer
Postat av: A

Perfekt! Gott och snabbt:)

Svar: Verkligen :)
~ Stora A ~

2013-08-14 @ 19:33:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <